dinsdag, mei 30, 2006

Alleen die rhodogasters...!


Alleen de rhodogaster hebben er nog geen zin in dit jaar. Vindt af en toe wat veren (alsof ze beginnen of gedeeltelijk ruien) maar moet aan de andere kant ook toegeven dat ze met de dag "broedser worden". Ik kan n.m. niet in het nachthok komen of ze zitten met veel kabaal "achter me te schreeuwen". Ook de knaagactiviteiten nemen hand over hand toe, maar ....(nog) geen ei. De pionussen daarentegen hebben inmiddels 7 eieren en de cuba's 4. Hiermee overtreffen beide koppels hun "productie van vorige jaar". Met name de hoeveelheid eieren van de pionussen baart met (wat) zorgen. Tenslotte zit er 2 weken tussen het eerst en laatste ei. Uitgaande van het gegeven dat de pop vanaf de eerste dag is gaan broeden geeft dit (bij bevruchting) een verschil in leeftijd van 14 dagen hetgeen in een "vol" blok aanzienlijk is. Wellicht is het zinvol om deze eieren "eraf" te pakken en elders (zou niet weten waar) onder te brengen of maar te kijken "hoe het loopt". Ik denk dat ik voor de laatste optie kies. Bij de cuba's heb ik het klepje open laten staan (na het nemen van een foto) hetgeen met niet in dank werd afgenomen door de ouders. De eieren hebben maximaal een uurtje zonder "warmte" gelegen. Nu maar hopen dat dit geen gevolgen heeft. De jongen van de blauwwangen zijn uitgevlogen en de pop maakt zich op voor de volgende ronde (getuige het nestblok en haar veelvuldige afwezigheid). De jongen van de hypo's doen het ook uitstekend.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»

22 juli, 2006 03:59  

Een reactie posten

<< Home